Etiske retningslinjer for Duell sine leverandører

Disse retningslinjene beskriver standarden for forretningsetikk som gjelder for alle leverandører i deres forretningsforhold med Duell Software. Leverandører inkluderer enhver juridisk enhet eller person som leverer produkter eller tjenester etterspurt av Duell Software.


Duell Software er forpliktet til å drive virksomheten på en ansvarlig og etisk måte, både innenfor vår egen drift og i våre forretningsforhold. Vi har nulltoleranse for korrupsjon, moderne slaveri og barnearbeid, og vi krever at alle våre leverandører forplikter seg til ansvarlige forretningspraksiser og bærekraftig utvikling.

Leverandører må sikre at deres ansatte, konsulenter, agenter, leverandører, underleverandører og andre representanter overholder disse retningslinjene. Hvis du er i tvil om tolkningen eller anvendelsen av disse retningslinjene, send en henvendelse til support@kasseservice.no.

Leverandører må rapportere enhver påstått eller observert overtredelse av disse retningslinjene i deres forretningsaktiviteter relatert til Duell Software. Ved brudd på disse retningslinjene må leverandører iverksette nødvendige korrigerende tiltak uten kostnad for Duell Software.

Leverandører må gi relevant informasjon og dokumentasjon på forespørsel fra Duell Software, inkludert informasjon om underleverandører, risikoer i forsyningskjeden og arbeidsforhold. Rapporter fra revisjoner av leverandørens verdikjede må være tilgjengelige på forespørsel. Duell Software forbeholder seg retten til å gjennomføre inspeksjoner hos leverandørens og underleverandørens lokaler for å verifisere overholdelse av disse retningslinjene.

Enhver overtredelse av disse retningslinjene av en leverandør eller en leverandørs representant kan resultere i at Duell Software avslutter samarbeidet, og i alvorlige tilfeller, sivile søksmål.

Duell Software vil handle hensiktsmessig og ansvarlig ved påstander om manglende overholdelse som sendes til oss.

1. Overholdelse av loven

Leverandører må overholde alle gjeldende lokale og internasjonale lover og forskrifter. Hvis et krav i disse retningslinjene avviker fra nasjonale lover eller forskrifter, må leverandøren overholde det strengeste kravet.

2. Forretningsetikk

2.1 Korrupsjon og bestikkelser

Duell Software har nulltoleranse for korrupsjon og bestikkelser. Leverandører må overholde alle gjeldende lover og forskrifter angående korrupsjon, bestikkelser, svindel og andre forbudte forretningspraksiser. Leverandører må ikke akseptere, be om, motta eller tilby noen tjenester, gaver eller gjestfrihet av betydelig verdi for å oppnå forretningsfordeler. Leverandører må ha reviderbare prosedyrer og standarder som forbyr enhver person som handler på deres vegne å delta i slike aktiviteter.

2.2 Hvitvasking av penger

Leverandører må overholde gjeldende lover og forskrifter angående hvitvasking av penger og ta aktive tiltak for å forhindre at deres finansielle transaksjoner blir utnyttet til dette formålet.

2.3 Rettferdig forretningspraksis

Leverandører må drive forretninger i samsvar med antitrustlover og forskrifter og på en rettferdig og etisk måte som fremmer sunn konkurranse.

2.4 Interessekonflikter

Leverandører må unngå enhver interessekonflikt med Duell Software, inkludert interaksjoner med representanter fra Duell Software som kan resultere i en interessekonflikt med representantens ansvar for å handle i selskapets beste interesse. Leverandører må umiddelbart varsle alle berørte parter hvis det oppstår en faktisk eller potensiell interessekonflikt.

2.5 Personvern og konfidensialitet

Leverandører må overholde alle gjeldende personvernlovgivninger og forskrifter om behandling av personlige og sensitive data. Leverandører må implementere organisatoriske og tekniske tiltak for å sikre et sikkerhetsnivå som gjenspeiler risikoene. Videre må leverandører overholde kontraktskrav knyttet til informasjon og konfidensialitet og ikke dele konfidensiell eller forretningssensitiv informasjon med tredjeparter.

3. Menneskerettigheter og arbeidsforhold

3.1 Beskyttelse av menneskerettigheter og arbeidsrettigheter

Leverandører må følge alle gjeldende lover, internasjonale standarder og annen lovgivning relatert til beskyttelse av menneskerettigheter og arbeidsrettigheter. Leverandører må ha policyer og praksiser på plass for å minimere krenkelser av menneskerettigheter og arbeidsrettigheter.

3.2 Arbeidsmiljø og arbeidsforhold

Leverandører må fremme et inkluderende og mangfoldig miljø uten trakassering, mobbing eller diskriminering, enten indirekte, direkte eller verbalt. Leverandører må ta tiltak for å sikre like muligheter for alle ansatte og følge gjeldende lover om arbeidsforhold og kompensasjon. Alle ansatte må ha en klar og forståelig arbeidskontrakt. Leverandører må ha hensiktsmessige klage-, disiplinær- og oppsigelse prosedyrer på plass.

3.3 Helse og sikkerhet

Leverandørene må sikre helsen, sikkerheten og velferden til arbeidere og besøkende, og beskytte publikum mot helse- og sikkerhetsrisikoer i samsvar med alle gjeldende lover og forskrifter. Det er viktig at leverandørene sikrer at deres ansatte forstår trygge arbeidsmetoder og risikoene knyttet til deres arbeid, og at de får jevnlig og tilstrekkelig opplæring.

3.4 Moderne slaveri, barnearbeid eller tvangsarbeid

Leverandører må ikke delta i, bruke eller tolerere barnearbeid, tvangsarbeid eller menneskehandel.

3.5 Foreningsfrihet og kollektive forhandlinger

Leverandører må respektere ansattes rett til å slutte seg til fagforeninger, organisere seg og forhandle kollektivt.

4. Miljø

Leverandører må ta en føre-var-tilnærming til miljøutfordringer og iverksette tiltak for å fremme større miljøansvar.

Leverandører må aktivt delta i beskyttelsen av miljøet i forbindelse med deres forretningsdrift, samtidig som de overholder gjeldende lover og forskrifter, samt innhenter alle nødvendige miljøgodkjenninger, tillatelser og registreringer.

Leverandører forventes å støtte Duell Softwares miljøforpliktelser og implementere aktiviteter for kontinuerlig å redusere miljøpåvirkningen av deres drift.

Oppdatert 02.07.2024