Support

Søk etter artikler og svar

Guidene oppdateres og finjusteres jevnlig. Finner du ikke svar må du gjerne ta kontakt. Support per chat og epost er inkludert i prisen for alle våre kunder.

Hvorfor er det avvik mellom lønnsraport og salgsrapport?

Dette har med provisjon å gjøre.

Om en ansatt er innlogget i kassen og henter opp en tjeneste for en annen ansatt vil provisjonen registreres på den ansatte som tjenesten er registrert på, men salget registreres på den ansatte som er innlogget i kassen.

Eksempel.

Kari er innlogget i kassen. Mona er ferdig med en tjeneste, og ber Kari slå ut salget på kassen.
Kari selger et produkt til kunden før de går over til kassen.
Kari henter opp tjenesten til kunden og registrerer denne på Mona, men varen forblir på Kari.

Tjenesten: 500,- (provisjon 10% =50,-)
Varen: 500,-
Totalt: 1000,-

På salgsrapporten vil det stå at Kari har solgt for 1000,-
I lønnsrapporten vil hun kun ha tjent normal timelønn da det ikke er noe provisjon på dette varesalget. (Er det provisjon på varesalget vil dette komme i lønnsrapporten til Kari)

På salgrapporten vil det stå at Mona har solgt for 0,-
I lønnsrapporten har Mona tjent 50,- i provisjon i tillegg til eventuelt timelønn.

Relaterte artikler

Lønnsrapport