Kredittgrense
Foreløpig er kun PowerOffice støttet for å automatisk beregne kreditt basert på hvorvidt fakturaen er betalt eller over forfall, men vi arbeider med å gjøre kredittgrense tilgjengelig for andre regnskapsintegrasjoner. Sjekk Endringsloggen vår for oppdateringer.
Du må ha CRM-modulen for at du skal kunne bruke kredittgrense.
Legg til kredittgrense på kunden
Velg kunde i kundelisten og åpne kundekortet.
Deretter aktiverer du “Kredittgrense” og skriver inn ønsket beløp.
Kredittgrensen satt på kundekortet gjelder på tvers av avdelinger, men opparbeidet kreditt er unik per avdeling.
En ny kunde med 5000,- kredittgrense kan handle på Avdeling 1 med 1000,- tilgjengelig kreditt. På avdeling 2 vil denne kunden fremdeles ha 5000,- tilgjengelig kreditt.
Kundeordre/Arbeidsordre
Når du oppretter ny kundeordre eller arbeidsordre på en kunde med kredittgrense, vil du kunne se en oversikt av kreditt.
Kredittgrense: Det totale beløpet gjeld kunden kan opparbeide.
Opparbeidet, ikke fakturert: Hvor mye av kredittgrensen som er brukt opp på lagrede og låste ordre som ennå ikke er fakturert.
Fakturert: Hvor mye av opparbeidet kreditt som er fakturert, men enda ikke betalt.
Fakturert, og forfallet: Opparbeidet kreditt som er fakturert men ikke betalt, hvor fakturaen har passert forfallsdato.
Tilgjengelig: Hvor mye kreditt kunden har tilgjengelig av ordrens totalsum.
Overstigning av kredittgrensen
Dersom en ordre overstiger tilgjengelig kreditt, vil dette bli synlig etter ordren er lagret.
Dersom du forsøker å fakturere en ordre som overstiger kredittgrensen, vil du få et varsel hvor du får valget om å overstyre kredittgrensen.
Kredittgrense ved salg i kassen
Når du velger en kunde med kredittgrense i kassen, vises det en oversikt av kundens kreditt.
Dersom du velger kreditt som betalingsmetode, vil beløpet legges til “Fakturert ikke betalt”.
Dersom kredittsalget overstiger kredittgrensen, vil du få et varsel hvor du får valget om å overstyre kredittgrensen.