Personalliste er lovpålagt blant annet for restauranter og frisører. Får du kontroll fra Skatteetaten, skal personallisten fremlegges.
I denne guiden går vi gjennom hvordan du kan legge dine medarbeidere til i personallisten og timelisten samt hvordan du henter ut en stemplingsrapport.
Dersom du ikke har lagt til noen medarbeidere enda, kan du klikke på denne linken for å se guiden for opprettelse av ny medarbeider.
For å legge en medarbeider til i personallisten/timelisten logger du inn i administrasjonspanelet i DUELL og går til «Medarbeidere» i menyen til høyre.

Nå finner du medarbeideren det gjelder og trykker på «Endre» helt til høyre i samme kolonne som medarbeideren.

Trykk så videre til fanen «Ekstra».

Inne i «Ekstra» fanen skriver du inn timelønnen til medarbeideren under «Timesats» og bankkontonummer under «Kontonummer», bekreft ved å trykke på «Lagre» knappen.
Nå går vi tilbake til hovedmenyen og her velger du enten «Personalliste» eller «Timeliste», du kan gjøre akkurat det samme i begge menyer, men «Personalliste» vil være riktig å bruke dersom du skulle måtte fremvise den til Skatteetaten.

Nå vil du kunne se «Periode», «Avdeling» og «Medarbeider» i toppen av vinduet. Her velger du riktige parametere og trykker deretter på «Søk» knappen.

Du vil nå kunne se oversikten over inn- og utstemplingen for medarbeideren i angitt periode og dersom du ser at det er en feil på stemplingen kan du trykke på «Endre» til høyre av stemplingen det gjelder.

Her kan du endre innstempling og utstemplingstidspunkt samt eventuelt legge til et notis for årsaken til endringen.

Dersom du ønsker å hente ut en rapport for inn- og utstempling for angitt periode, trykker du på «PDF» eller «Excel» knappen og det vil bli generert en rapport av valgt filtype som lagres på din datamaskin.

Hva gjør jeg om Skatteetaten ber om personallisten?
Det stilles krav til personalliste blant annet for restauranter og frisører. Får du kontroll fra Skatteetaten skal personallisten fremlegges. For å vise personallisten til Skatteetaten åpner du menyen i kassen og velger Personalliste. Personallisten kan sendes elektronisk eller skrives ut.
Husk at du må ha lagt inn fult navn og personnummer for alle medarbeiderne for at personallisten skal oppfylle lovkravene.
Hva er forskjellen på timeliste og personalliste?
Personallisten brukes for å redegjøre for hvem som er/var på arbeidsplassen. Timelister brukes for beregning av timelønn i lønnsrapporten.
«En personalliste er en liste over alle som arbeider i virksomheten, inkludert ulønnet og innleid personale, og skal vise når de starter og avslutter arbeidsdagen. Listen skal føres på arbeidsplassen, og skal være tilgjengelig for kontroll i virksomhetens åpningstid.»
Kilde: Skatteetaten