Unimicro
Hvordan fungerer integrasjonen?
DUELL er integrert mot både Unimicro V3 og Unimicro. Du kan lese mer om hva integrasjonen gjør på vår informasjonsside for Unimicro.
DUELL overfører data basert på aktiverte valg for integrasjonen. Dagsoppgjør overføres ferdig kontert basert på matchende kontoplan mellom DUELL og Unimicro. Fakturagrunnlag overføres og ferdig faktureres mot kunde fra Unimicro.
Kunde- og vareregister kan også synkroniseres mellom systemene. Kun ett system er master for registrene. Master må avklares når integrasjonen settes opp.
Synkronisering gjennomføres hver time fra DUELL til Unimicro
Integrasjonen mot Unimicro overfører følgende
- Dagsoppgjør
- Fakturagrunnlag
- Varer
- Kunder
Du trenger følgende
- Modulen Unimicro i Duell
- Unimicro konto
Punkter før integrering
Kun ett system kan være produkt- og kundebase.
Produkter og kunder kan hentes fra Unimicro ved oppstart. Produkt- og kundebase kan i etterkant endres til DUELL om ønskelig.
Er DUELL produkt- og kundebase, vil ikke produkter og kunder opprettet i Unimicro bli synkronisert til DUELL, og omvendt.
OBS! Skal produkt og kundebase synkroniseres fra Unimicro til DUELL, må dette gjennomføres før integrasjonen tas i bruk.
Oppsett
Logg inn i DUELL administrasjonspanel og velg "Unimicro" fra meny i høyreside
- Velg korrekt avdeling (har du ikke avdelinger i DUELL, fremkommer ikke valget)
- Klikk "Sett opp integrasjonen"
- Unimicro login åpnes. Logg inn med tilknyttet konto (OBS! konto for integrasjon krever full administrator tilgang)
- Påkrevde tillatelser for integrasjonen vil vises, klikk "Tillat"
- Velg korrekt firma og klikk "Fortsett"
- DUELL åpnes og grønn "Integrasjon OK" melding vises. Ved feilet integrasjonen vil rød melding vises i toppen av nettsiden
Vi skal videre sette opp kontoplan i DUELL
- Velg menyvalg "Kontoplan"
- Sett opp kontoplanen ihht til denne guiden (OBS! Regnskapskonto må være tilknyttet korrekt oppført MVA-kode både i DUELL og Unimicro)
Integrasjon fullføres med å konfigurere innstillingene for integrasjonen
- Velg menyvalg "Unimicro"
- Velg avdeling (om du har flere avdelinger)
- Juster innstillingene slik det passer (se under)
Felt | Beskrivelse |
Fra dato | Angi hvilken dato dataen skal synkroniseres fra. |
Fakturaer | Fakturagrunnlag generert i DUELL blir synkronisert til Unimicro med tilhørende kunde og ordrelinjer. Fakturering mot kunde gjøres direkte fra Unimicro. |
Automatisk distribusjon | Sett PÅ for at faktura automatisk distribueres fra Unimicro til kunde, etter det er synkronisert fra DUELL. Sett AV for manuell håndtering av faktura i Unimicro, etter det er synkronisert fra DUELL. Kun relevant når Fakturaer er satt PÅ |
Automatisk overføring | Automatisk overføring gjennomføres hver time. Er valget deaktivert, må synkronisering gjennomføres manuelt. |
Z-rapport | Dagsoppgjør overføres ferdig kontert. OBS! Krever utfylt matchende kontoplan i DUELL. |
Beholdningsendring | Beholdningsendring og Varelager synkronisering. Sørger for at Varelager og Varekost oppdateres basert på salg og registreringer i DUELL. Krever at Z-rapport er aktivert, og kontoplan-felter: Beholdningsendring og Varelager |
Type import | Dagsoppgjør føres direkte mot hovedbok. Om denne er deaktivert, må dagsoppgjør manuelt godkjennes i bilagsmottaket. |
Varer | Varer synkroniseres fra valgt produktbase. |
Hent fakturaer fra Unimicro til kassen | Åpne fakturaer blir tilgjengelig i kassen for kontantbetaling. Opprinnelig faktura krediteres ved gjennomført betaling i DUELL |
Kunder | Kunder synkroniseres fra valgt produktbase. |
Synkroniser | Kjører manuell synkronisering utenfor normal automatisk tidsintervall. Skal kun brukes om absolutt nødvendig. |
Integrasjonen er nå satt opp. Logg for integrasjonen er tilgjengelig under Regnskap > Eksportlogg